En aquesta classe d’introducció hem tractat les nocions topològiques que es treballen a l’escola dins de cada cicle. Com resulta obvi, en cada cicle es treballen diferents continguts topològics (de menys a més complexitat).
En primer lloc, quant a situació en l’espai, a cicle inicial es treballen conceptes bàsics com esquerra, dreta, a dalt, a baix, a la vora de, etc. Així mateix, resulta important treballar la posició relativa de les coses. Cal dir que pels nens de primària resulta complicat integrar aquests nous conceptes i, per tant, el professor/a s’haurà d’abastir de tot un seguit d’exercicis encarats a l’assoliment d’aquests nous coneixements.

En tercer i últim lloc, al cicle superior, el grau de complexitat dels continguts treballats en cursos anteriors s’augmenta. En aquest, es treballen aspectes com la definició dels punts cardinals amb altres noms com la rosa del vents, mapes acompanyats d’una brúixola, localització de punts concrets d’un mapa en una situació natural, la utilització de les busques del rellotge per orientar-se, entre d’altres.
A tall d'exemple, volem inserir un video d'un reportatge del programa Temps d'aventura de TV3 , en el qual participa un company nostre -Pol Ràfols- i ens mostra com funciona això de les curses d'orientació. L'hem trobat molt rellevant, vist que de cara al nostre futur com a docents podríem incorporar activitats d'aquesta índole o similars.
En conclusió, la sessió d’avui ens ha servit per diferenciar els continguts topològics que haurem de treballar, el dia que siguem mestres, a l’àrea de medi social i cultural en els diversos cicles de primària. Resulta important diferenciar els diversos continguts que es treballen en cada cicle per tal d’exposar-los de més bàsics a més complexos. Tanmateix, cal que tinguem en compte que molts d’aquests conceptes seran totalment nous i novedosos per molts dels nostres alumnes i, per tant, aquests necessitaran el seu temps per assolir-los de forma significativa. Així mateix, per integrar a la ret de coneixements aquests nous conceptes resultarà important partir dels coneixements previs del nostre alumnat per tal de poder reestructurar els esquemes de coneixement d’aquests.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada